Home buitenland Met de hond naar Engeland (na de Brexit)

Met de hond naar Engeland (na de Brexit)

door Woef Welkom
11 reacties

Op vakantie met de hond naar Engeland (of om door te reizen naar Schotland of Wales)? Hier vind je de regels voor reizen met de hond naar Engeland. Als je je hond mee wilt nemen naar het Verenigd Koninkrijk vanuit de EU dan gelden dezelfde regels van vóór de Brexit, zo heeft het VK aangegeven. Lees er hieronder meer over.

Huidige regels voor het reizen met de hond naar Engeland

Registratie: EU-dierenpaspoort en chip verplicht

Inentingen: rabiësinenting (uiterlijk 21 dagen voor de reis). Honden moeten 1-5 dagen voor aankomst door de dierenarts ontwormd zijn (met het bestandsdeel Praziquantel). Tijdstip, datum, handtekening en stempel van de dierenarts moeten in het paspoort vermeld staan. Het is aan te raden om de desbetreffende bladzijdes te laten lamineren.

Lintworm: behandeling tegen lintworm (Echinococcus) is ook nodig. Uit te voeren minimaal 1 dag (24 uur) en maximaal 5 dagen (120 uur) voor het tijdstip van binnenkomst in het Verenigd Koninkrijk.

In de auto: de hond mag niet los op de achterbank, de hond moet daar in een gordel of in een bench. In de achterbak mag de hond wel los, mits de hond zich achter een rek of opvangnet bevindt.

Verboden hondenrassen: Pitbull, Dogo Argentino, Tosa, Fila Brasileiro en alle kruisingen van honden die lijken op deze hondenrassen.

Lees ook: leuke vakantieparken in Engeland waar honden welkom zijn

Bloedtest niet nodig!

Een bloedtest is niet nodig bij een reis van het VK naar de EU. Sinds 9 december 2020 heeft de EU het VK aangewezen als een laagrisicoland voor rabiës. Met een bloedtest toon je aan dat je hond of kat voldoende beschermd is tegen rabiës, maar dit hoeft dus niet meer!

Hoe kun je met de hond naar Engeland reizen

Wil jij met de hond naar Engeland na de Brexit? Het meest voor de hand liggend is dat je met een eigen auto aan de reis naar Engeland begint. Je kunt vervolgens in Calais (Frankrijk) via de Kanaaltunnel met de Eurotunnel Shuttle Service naar Dover. Dit is fijn voor de hond, want de rit is kort en de hond mag samen met jou in de auto blijven.

Het is ook mogelijk om op meerdere plaatsen in Nederland, België en Frankrijk de boot te pakken. Honden mogen alleen met bepaalde veerdiensten en via bepaalde havens het land inreizen. Neem hiervoor contact op met de desbetreffende vervoersmaatschappij of kijk op deze website. Honden mogen niet per privéboot ingevoerd worden. Klik hier voor aanbiedingen van DFDS Seaways.

Het is helaas niet toegestaan om met de hond naar Engeland te reizen per Eurostar trein.

Lees ook:
14x leuke accommodaties in Cornwall waar de hond is toegestaan
Met de hond reizen door Schotland
16x leuke vakantiehuizen in de Schotse Hooglanden met je hond
Met de hond naar Schotland: alles wat je moet weten
Met de hond naar Noorwegen [alles wat je moet weten]
Met de hond naar Zweden [alles wat je moet weten]

11 reacties

Ellen Nieuwland april 9, 2019 - 8:58 AM

Dit is hele nuttige informatie, dank u wel!
Wij nemen onze Roxy deze zomer mee naar Schotland, dus wij zijn heel benieuwd hoe de Brexit gaat uitpakken.
En, als een goede, koppige Engelse bulldog betaamt, had de rabiësinenting niet goed gepakt, dus het moest nog een keer met alle gevolgen van dien. Nu maar hopen dat het goed is gegaan…

Reply
Woef Welkom april 9, 2019 - 9:09 AM

Dankje Ellen, fijn om te horen. Ontzettend veel plezier in het prachtige Schotland! Mocht je nog Schotlandverhalen willen lezen, neem dan een kijkje op http://www.mapofjoy.nl (mijn andere website). Ik ben al 4x in Schotland geweest en heb er veel over geschreven.

Reply
Sylvia juni 25, 2019 - 9:00 PM

Blij dat deze infoermatie er is. Heb ik een vraag over de vaccinatie tav de rabies. Onze JR is gevaccineerd er daarvan zijn de titers bepaald en die zijn nu ok. Heb ik alle jaren de hond een herhaal vaccinatie gegeven om de titers ge- up date te houden. Nu ben ik er achter gekomen dat eenmaal titer dit voor de rest van haar hondenleven OK is. Moet ik nu toch pers’e iedere vakantie om een herhaal vaccinatie vd Rabies als wij naar de UK gaan? Is dit omdat Engeland dit wil, of is het ( sorry dat ik dit zeg) een verdien model voor dierenartsen? Wij zeilen en mogen haar niet op onze boot inklaren maar wel via de Ferry. Daarna is Engeland voor ons geen probleem meer , behalve de Kanaaleilnden zijn niet aan te zeilen vanwege de hond. Kunt u mij wegwijsmaken hierin? Alvast bedankt, met vriendelijke groet, Sylvia Kraak

Reply
Woef Welkom juni 25, 2019 - 9:55 PM

Hoi Sylvia. Het gaat hier om wat de lokale authoriteiten willen. Ik vind je verhaal niet helemaal duidelijk, maar ik zou het absoluut overleggen met een dierenarts of je de juiste handelingen al hebt verricht en over de juiste papieren beschikt. Veel plezier alvast tijdens je aankomende reizen.

Reply
MJ brust juli 11, 2020 - 10:10 AM

Wij zijn dec, 2018 van Amerika naar Engeland verhuisd. In 2019 van Engeland naar Nederland. Uiteraard met een geldig pet paspoort. Nu willen wij naar onze dochter in wales. Op het pet paspoort blijkt rabies verlopen, maar ik heb nog een bewijs dat onze hond in 2018 een rabues shot kreeg. Dat 3 jaar geldig is.mijn vraag is of ik daar ook mee mag reizen.

Reply
Woef Welkom juli 11, 2020 - 3:59 PM

Goeiedag, je kunt het beste hierover met je dierenarts overleggen. Hij of zij weet het beste wat je kunt doen. Ik denk eerlijk gezegd dat je een geldige datum IN het dierenpaspoort nodig hebt. Fijne reis alvast, Wales is prachtig!

Reply
Liesbeth mei 5, 2022 - 4:56 PM

Wij zijn van plan om met de camper volgend jaar via Engeland naar Ierland te gaan en we willen de hond graag mee. Is binnen 5 dagen na een wormbehandeling aankomen in Engeland voldoende en kunnen we dan rustig doorreizen naar Ierland? Of moeten we binnen 5 dagen daadwerkelijk in Ierland zijn?

Reply
Woef Welkom mei 6, 2022 - 9:43 AM

Dag Liesbeth, wat een geweldig plan! Je kunt het beste contact opnemen met je dierenarts, die weten altijd precies wat de huidige regels zijn.

Reply
Sietske juni 3, 2022 - 10:04 AM

Hallo, wij willen met onze zeilboot naar Engeland. Een van ons rijdt met de auto om zo met onze hond Engeland binnen te komen. Krijgen we in Engeland een bewijs dat ze op de juiste wijze het land binnen is gekomen, zodat we daarna ook met haar kunnen gaan varen en diverse havens kunnen aandoen?

Reply
Woef Welkom juni 6, 2022 - 4:09 PM

Daar heb ik helaas geen antwoord op, misschien dat jullie dierenarts raad weet? Heel veel plezier alvast!

Reply
Petra augustus 1, 2022 - 5:12 PM

Hi,
ik heb een Engelse Stafford. Je zou denken dat hij gezien zijn achtergrond welkom is in Engeland. Toch ben ik bang dat hij te veel ‘lijkt’ op een pitbull voor een niet-kenner van dit ras (al zijn het heel verschillende hondenrassen, maar oke). Heeft iemand hier ervaring mee?

Reply